Strenna 2012 (video)

Mesajul Rectorului Major al salezienilor

pt a vedea sau descarca acest video:
 http://www.infoans.org/14.asp?sez=14&doc=7293&Lingua=1 (in curand si in limba romana)
Se va numi: Ioan

Don Pascual: Ne apropiem de bicententerul naşterii lui don Bosco.  O întâlnire care trebuie să ne găsească pregătiţi şi dispuşi să întărim identitatea noastră carismatică. Este datoria noastră să înţelegem, să reinterpretăm şi să perpetuăm, intuiţiile, alegerile şi acţiunea pastorală condusă de fondatorul nostru. Genialitatea operativă, le calităţile educative şi spiritualitatea, sunt trei dimensiuni ce caracterizează figura sa.

Primul pas este: A CUNOAŞTE ISTORIA SA!
O cunoaştere ce se foloseşte de metodele căutării istorice, nu trebuie să uite, marea dedicare pe care don Bosco a avut-o pentru tineri, de prezenţa şi acţiunea pe care Dumnezeu a avut-o în viaţa sa.
A CUNOAŞTE ŞI A IMITA PE DON BOSCO – pasiune pentru tineri
Pov: Strenna pe care don Pascual Chavez Villanueva o încredinţează grupurilor familiei saleziene pentru 2012, este o invitaţie pentru a cunoaşte mai în profunzime istoria lui don Bosco, pentru a reconstrui astăzi imaginea sa si a continua misiunea ce i-a fost încredinţată: educarea şi evanghelizarea tinerilor.
Reconstruirea imaginii şi acţiunii lui don Bosco trebuie să lumineze realitatea în care lucrează salezienii pentru că este caracterizat de un orizont cultural particular, de complexitatea vieţii contemporane, de globalizare, de cultura post-modernă, de dificultăţile pastoralei, de scăderea vocaţiilor, şi punerea în discuţie a vieţii consacrate.

DE CE SĂ-L CUNOAŞTEM PE DON BOSCO?
Pov: Don Bosco, continuă să fie o personalitate importantă pentru Biserică şi pentru societatea civilă. Personalitatea sa este universală, şi nu poate fi redusă la simple formule. În trecut, multe din prezentările sale, ce nu lipseau de exaltări şi amplificări, au riscat să denatureze chipul, intuiţia şi spiritul.. Astăzi, geografia ţine cont de interpretări istorice fondate și o reînnoită lectură teologică a experienței spirituale a sfinților.
Don Pascual: Don Bosco este o persoană exemplară (figura poliedrica): fondator, legislator, educator, un maestru de viață spirituală. Pentru a evita să dispară ceea ce ne-a fost transmis, este urgent și necesar să-l cunoaștem. Mărind distanța cronologică, geografică, culturală, riscăm să pierdem acea climă afectivă, acea apropiere care ni-l făcea familiar. Dacă ar trebui să înceteze referimentul la tatăl nostru comun, la spiritul și acțiunea sa, la criteriile sale de inspirație ca și familie saleziană, nu am mai avea drept de cetățenie, în Biserică și societate, pentru că am fi lipsiți de rădăcinile și de identitatea noastră.
Pov: Dincolo de distanța cronologică, culturală și geografică, există alte două motive de luat în considerare: pentru o mișcare ca Familia Saleziană, este important să ţinem vie memoria propriei istorii, să o organizăm şi să o facem accesibilă, pentru a favoriza consolidarea culturii de referinţă ca să facem faţă transformărilor istorice, culturale şi sociale. Familia Saleziană va putea să continuie să fie purtătoarea carismei originilor, să fie o atentă şi creativă apărătoare a propriei tradiţii. Cunoaşterea aprofundată a lui don Bosco, găseşte rațiunea sa în faptul că multe documente normative a grupurilor formative a Familiei Saleziene, îl arată pe don Bosco ca model şi călăuză.

CARE ISTORIE?
Pov: Istoria lui don Bosco trebuie să fie construită şi interpretată cu autenticitate şi curaj. După cum sugera Papa Leon al XIII-lea, „un istoric nu trebuie să spună nimic fals, nici să tacă nimic din ceea ce este adevărat”. A scrie şi imperfecţiunile sfinţilor are triplul avantaj de a urma exactitatea istorică, a sublinia absolutul lui Dumnezeu şi de a arăta fragilitatea umană pe care toţi o împărtăşesc. Trebuie depăşite faptele anecdotice şi a favoriza actualitatea lui don Bosco de astăzi. O cunoaştere care este în tensiune între a se întreabă despre prezent şi răspunsuri ce provin din trecut, ajută carisma saleziană să se încultureze în zilele noastre. Este necesar ca orice carismă fondațională a unei mișcări să fie reinterpretată în mod vital pentru a nu deveni o fosilă preţiosasă. (imagine sfinţi) Fondatorii au avut o experienţă de Duhul Sfânt într-un moment precis al istoriei de aceeas este indispensabil a se determina elementele de contingență a situaţiei din acea epocă. Astfel va fi posibil să determinăm valoarea acţiunii lor şi răspunsul dat la provocările acelei perioade. O căutare istorică despre don Bosco, trebuie să fie în măsură să găsească ceea ce este tranzitoriu şi ceea ce este permanent în carisma, ceea ce trebuie să fie lăsat şi ceea ce trebuie asumat.
don Don Pascual: Istoria lui Bosco nu este doar a noastră, este şi a Bisericii, a umanităţii şi nu ar trebui să fie absentă din istoriografiile lor. Excluderea din discuțiile culturale în curs în fiecare ţară, ar determina nesemnificativitatea istorică a salezienilor, emarginarea socială, absenţa ofertei noastre de educaţie. Dacă dorim să avem credibilitate, trebuie să avem aceeaşi profesionalitate, să avem acelaşi limbaj.

ISTORIOGRAFIA SALEZIANĂ
Pov: Producția istoriografica saleziană a făcut un drum lung: de la primele bibliografii modeste ale lui don Bosco, s-a trecut la bibliografiile mari, inspirate dintr-o lectură teologică, anecdotică, și taumaturgică . După 1950, sensul de nelinişte despre lectura faţă de trecut a societăţii, a făcut ca salezienii să aprofundeze lectura ereditată din patrimoniul lui don Bosco. Pentru o corectă ermeneutică a istoriei saleziene astăzi se ţine cont de trei tipologii de analiză:
- Analiza filologică este posibilă mulţumită operelor publicate și cele nepublicate de don Bosco. Prețioasa muncă făcută de (imagini) Universitatea Pontificală Saleziană şi de Institutul Istoric Salezian, au pus la dispoziția tuturor mii de pagini scrise de don Bosco.
- Analiza istorică-critică trebuie să țină cont de conținul izvoarelor în raport față de categoriile culturale și ecleziale din acea epocă.
- Analiza vitală și actualizantă, capabilă de a reexprima, regândi și reactualiza conținutul izvoarelor.
Don Pascual: A ne apropia de don Bosco prin metodele proprii ale căutării istorice, ne-a condus să măsurăm mai bine importanța sa, genialitatea sa operativă, calitățile sale ca educator, spiritualitatea, opera sa, ce pot fi înțelese doar dacă sunt înrădăcinate în istoria societății în care a trăit. / Avem nevoie de o imagine a lui don Bosco care să fie actuală, care să vorbească lumii de astăzi într-un limbaj reînnoit.

DON BOSCO ASTĂZI
Pov: Don Pascual Chavez, evidențiază şi analizează câteva alegeri şi experienţe făcute de don Bosco;
- evoluţia operelor sale şi înțelegerea despre cei care vor fi destinatarii săi;
- ce înţelegea prin tineri abandonaţi;
- cum răspundea la necesităţile tinerilor;
- cum răspundea cu flexibilitate nevoilor;
- insistenţa asupra sărăciei şi a muncii asidue.
Plecând de la analiza istorică a acestor comportamente, sunt propuse momente de verificare pentru a reconstrui imaginea lui don Bosco cu fidelitate și a nu se repeta excesiv.
Don Pascual: Este un proces care trebuie să includă fiecare grup din Familia Saleziană, pentru a ajunge la o viziune comună, cultă, profesională a lui don Bosco pentru a valorifica patrimoniul istoric, pedagogic şi spiritual. Un proces ce favorizează cunoaşterea realităţii tinerilor, va avea clar profilul creştinului în societate. Este vorba de a revedea instituțiile și structurile de atracție și educație, a reciti Sistemul Preventiv în cheia actualităţii, de a prezenta lumii şi Bisericii un stil particular de educator salezian.

SFATURI OPERATIVE
Pov: Această Strennă este un adevărat program spiritual și pastoral ce angajează fiecare individ şi fiecare comunitate a studia, a reflecta, a se ruga şi a lucra împreună. Structurilor şi grupurilor de coordonare de pastorație a tinerilor, don Chavez indică câteva puncte de referință și angajament operativ:
- caritatea pastorală ce a caracterizat toată istoria lui don Bosco și a fost sufletul operelor sale, trebuie să fie marca și motivul de credibilitate a Familiei Saleziene pentru tineri;
- don Bosco, care a avut numeroase suferinţe, sacrificii şi interdicţii, ne învață că acţiunea pastorală saleziană, cere conformarea inimii asemenea Bunului Păstor și un drum bun de asceză;
- verbalul fondării Congregației Saleziene și dezvoltarea operei lui don Bosco, atestă că finalitatea principală a Familiei Saleziene este salvarea tinerilor: ei trebuie implicați, responsabilizați și însoțiți pentru a deveni apostolii colegilor lor;
- tinerii, trebuie să fie întâlniți în locurile în care ei se află; instituțiile create pentru ei, fără asistență și fără prezenţă în mijlocul lor, nu sunt suficiente;
- răspunsurile pe care don Bosco le-a dat nevoilor tinerilor, le pot ilumina pe cele de astăzi, (imagini) care trebuie să combată indiferentismul, relativismul etic, falsele ideologii și consumismul, ce distrug valoarea lucrurilor și a experiențelor;
- întrebările care l-au însoțit pe don Bosco trebuie să călăuzească Familia Saleziană în a asculta strigătul tinerilor, oferind răspunsuri la neivoile lor cele mai urgente și profunde, nevoilor concrete și spirituale;
- Memoriile Oratoriului, scrise după cererea explicită a Papei Pius al IX-lea, sunt un punct de referiment foarte important pentru a cunoaște drumul pastoral și spiritual al lui don Bosco. Numite Memoriile Viitorului, ele conțin... ale lui don Bosco;
Don Pascual: Invit fiecare grup al Familiei Saleziene / să asume mesajul Strennei 2012: acțiunea pastorală împărtășită să fie inspirată de tatăl nostru fondator, pentru ca visul său fondator și misiunea primită de la Dumnezeu să poată continua și astăzi.
 Don Bosco ne oferă o prezentare simplă, dar profetică a spiritului și misiunii sale: visul de la 9 ani! În acest vis:
- este definit câmpul de acţiune în care trebuie să lucreze: tinerii;
- este indicat obiectivul acțiunii apostolice: a-i ajuta să crească prin evanghelizare și educație;
- este indicat medoda: Sistemul Preventiv;
- este prezentat orizontul în care se găseşte munca sa şi a noastră: proiectul minunat al lui Dumnezeu care iubește tinerii. (imagini- Visul)

Putem să spunem că el a trăit pentru a transforma în realitate acel vis. Suntem chemați să facem ceea ce a făcut iubitul nostru părinte: a asuma tinerii ca program de viață, rațiune a existenței noastre, dedicând pentru ei toate energiile până la ultima respirație. Don Bosco nu a dat niciodată înapoi pentru tinerii săi; pentru a aprofunda acest aspect, vă dăruiesc o povestioară:

Pov: Imaginați-vă curtea unei închisori al unei colonii europene din secolul al XVIII-lea. Este dimineață; în timp ce soarele începe să acopere cerul de lumini colorate, un prizonier este condus afară, în curte, pentru execuție. Este vorba despre un preot, condamnat la moarte pentru că s-a opus cruzimii cu care erau tratați băștinașii din colonie. Acum este în picioare, lângă zid, contemplând plutonul de execuţie, compatrioţii săi. Înainte ca să-i lege ochii, comandantul îi pune întrebarea asupra ultimei dorinţe. Răspunsul îi surprinde pe toţi: omul cere să cânte pentru ultima dată din flaut. Soldaţii sunt puşi în poziţia `pe loc repaus`, aşteptând cântecul. Când notele muzicale încep să răsune, întreaga închisoare este inundată de muzică şi pace. -
Comandantul este preocupat, pentru că, cu cât se prelugeşte acea muzică, cu atât mai mult i se pare absurd ordinul pe care l-a primit; dă ordin soldaţilor să deschidă focul. Preotul moare imediat, dar spre mirarea tuturor , cântecul continuă dansul său de viață, împotriva morții.


Don Pascual:  Într-o societate total angajată pentru a sufoca mesajul lui Isus Cristos, vocația noastră este aceea de a ne găsi printre aceia care continuă să facă să se asculte muzica vieții.
Într-o lume în care lumea face tot ceea ce este posibil pentru ca tinerii să nu asculte insistentul invit al lui Cristos `vină pentru a vedea`, este privilegiul nostru a fi atraşi de don Bosco, şi încurajaţi să cântăm muzica inimii, să mărturisim trascendenţa, să exercităm paternitatea spirituală, a stimula tinerii spre o direcţie ce corespunde demnităţii şi dorinţelor lor cele mai autentice.

Dragi fraţi şi surori, prieteni ai lui don Bosco, dragi tineri, vă doresc un An Nou 2012 bogat în binecuvântări din partea lui Dumnezeu şi un reînnoit angajament pentru a continua să facem auzită muzica, muzica noastră, cea care umple de sens viaţa tinerilor şi a face ca ei să găsească izvorul bucuriei (don Pascual Chavez Villanueva).

Cunoscând şi imitându-l pe don Bosco,
să facem din tineri la misione della nostra vita.